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このたびYODOYAは、『大加速する時代のアート:ASD & AND』を開催いたします。これは社会と環境をテーマにした、卯城竜太氏(Chim↑Pom)と緑川雄太郎(アートディレクター)によるトークイベントです。
Thank you for coming!
2020年代が始まりました。非常に厳しい10年になることが予想されています。ポール・クルグマンはニューヨーク・タイムズで最新の記事タイトルをこう記しています。「アポカリプスは新しい普通になる」[1]。ジャン・ダリーはファイナンシャル・タイムズでこう記述しています。「アーツワールドは、気候、#MeToo、多様性、博愛に関する良心と取り組む新しい時代に入る」[2]。すでにご存知のように、この地球上のあらゆる場所に問題は存在します。そして世界は加速しています。このような世界でアートは今どうなっているのでしょうか。そしてこれからどうなるのでしょうか。
ニック・ボストロムは世界経済をこのように算出します。紀元前5000年までは200年かかった成長率は、現在90分で達成する[3]。このグレート・アクセラレーション時代においては、主に二つのタイプのアート、ASDとANDを見い出すことができるでしょう。ASDは「Art in Social Dynamics(社会の力学におけるアート)」、ANDは「Art in Natural Dynamics(自然の力学におけるアート)」の略です。ASDは、法や金融、軍事、倫理、宗教、政治など、人類をベースにした近代社会における諸問題と関連しています。アリーナ・コーエンはアートシーで2020年代をこう予想します。「アーティストたちはインスタグラムを取り入れ続けるだろう」[4]。ソーシャル・メディアを使うことで、ASDの変容は加速し続けるでしょう。一方ANDは、気候変動や災害、絶滅や変異など、自然をベースにした現代地球の諸問題と関連しています。ティム・シュナイダーはアートネットで、「ウォーク・アズ・ビジネス・ストラテジー」を元にしたアートワールドのトレンドを次のようにまとめています。「メジャー・ギャラリーはカーボンナチュラルに移行する計画を公表する」[5]。地球環境を踏まえたANDは今後更に重要視されるでしょう。
「それ(自然)に主体はない」とミシェル・セールは『自然契約』で記しました。そして、「私たちは地球を邪魔し、揺るがしている。今や地球は再び主体を持つようになった」と[6]。人新世は明らかに人間中心主義への批評的用語ですが、このアントロポセンの終わりは、自然が再び主体がなくなる時を意味すると言うこともできるでしょう。コンテンポラリー・アートは、2010年代半ばに使われ始めた「後期資本主義」のように、すでに「後期コンテンポラリー・アート」である、あるいはもはや次の何かに変容し始めているかもしれません。
このトークでは、以上を踏まえたり踏まえなかったりしながら、大加速する時代のアートを考えます。
皆様のご来場、心よりお待ちしております。
タイトル:大加速する時代のアート:ASD & AND
ゲスト:卯城竜太
日時:2020年2月23日(日)18:00-20:00
定員:先着20名
入場:無料
予約開始:2020年2月3日(月)12:00-
お名前と参加希望人数を明記の上、info@y-o-d-o-y-a.comにメールしてください。
なお、定員に達した時点で締め切らせていただきます。
会場:YODOYA
〒583-0852 大阪府羽曳野市古市4-4-18
企画・司会:緑川雄太郎
主催:YODOYA
YODOYA is pleased to host a talk, based on society and environment, entitled “ART IN THE AGE OF GREAT ACCELERATION: ASD & AND” by Ryuta Ushiro, Chim ↑ Pom, and Yutaro Midorikawa, art director.
2020s just began. It’s going to be a tremendously tough decade. “Apocalypse Becomes the New Normal”[1], Paul Krugman titled his last article on The New York Times. “The arts world enters the next era grappling with its conscience over the climate, #MeToo, diversity and philanthropy”[2], Jan Dalley describe on The Financial Times. As you already know, problem is everywhere on the planet. And the world is accelerating. What’s happening in the art world? What will art look like in the future?
Nick Bostrom calculates the world economy as follows: the rate of growth that took two centuries before 5000 BC is accomplished in ninety minutes today [3]. In this age of great acceleration, you can mainly find two types of art, ASD and ANP. ASD stands for Art in Social Dynamics and AND is Art in Natural Dynamics. ASD has to do with a human-based issues in modern society like law, finance, military, ethics, religion, politics and so on. “Artists will continue to embrace Instagram”, Alina Cohen predicts 2020s on Artsy [4]. By using social media, the transformation of art will continue to accelerate. AND, on the other hand, has to do with a nature-based issues on the contemporary earth like climate change, disaster, extinction, mutation and so on. “A major gallery announces a plan to go carbon-neutral”[5], Tim Schneider summarizes the ongoing trend in the art world based on “woke as a business strategy” on artnet. AND based on the environment will be further emphasized from now on.
“It (nature) had no subject”, Michel Serres wrote in The Nature Contract. And “We are distributing the Earth and making it quake! Now it has a subject once again”[5]. Although anthropocene is clearly a critical term toward humanism, it world be possible to say that the end of anthropocene means when nature has no subject once again. Contemporary art is already “late contemporary art”, like the term “late capitalism” started to be used since the mid 2010s, or it is probably transforming to something next just right now.
Keeping that in mind or not keeping that in mind, we think art in the age of acceleration in this talk.
Please come and enjoy.
TITLE:ART IN THE AGE OF GREAT ACCELERATION: ASD & AND
GUEST:RYUTA USHIRO
DATE & TIME:02/23/2020 6-8 PM
CAPACITY:20
ADMISSION:FREE
RESERVATION:02/03/2020 12:00-
Please write your name and the number of participants.
info@y-o-d-o-y-a.com
it will be closed when it reached the capacity.
VENUE:YODOYA
18 4 4 Furuichi Habikino Osaka 5830852 Japan
Director and Host:YUTARO MIDORIKAWA
PRESENTED BY YODOYA
[1] https://www.nytimes.com/2020/01/02/opinion/climate-change-australia.html
[2] https://www.ft.com/content/b8cd60bc-227b-11ea-b8a1-584213ee7b2b
[3] Bostrom, Nick. 2014. “Superintelligence”. Oxford University Press, Oxford, 2.
[4] https://www.artsy.net/series/decade-art/artsy-editorial-art-2020s
[5] https://news.artnet.com/opinion/art-industry-predictions-2020-1743744
[6] Serres, Michel.1955. ”The Nature Contract”. The University of Michigan Press, Michigan, 86.